Reisverslag Peru

Afgelopen oktober maakte ik een hele mooie reis door het kleurrijke Peru. Ik bezocht mijn vriendin Dorien, zij maakte een onvergetelijke reis van 3 maanden door Zuid-Amerika. Ik mocht haar 3 weken vergezellen in Peru & wat hebben wij een fantastische dingen mogen zien en mee maken. Hier volgt een mega lange blog van foto's, een keuze maken is namelijk niet één van mijn sterkste punten. Maar het is ook lastig om een kort verhaal te vertellen wat 3 weken heeft geduurd niet waar ;-).

Arequipa

Ik startte in de stad Arequipa, hier ontmoette ik Dorien. Zij was al een maand aan het reizen door Bolivia en Arequipa was de dichtsbijzijnde vliegveld in Peru tegen Bolivia aan. Een mooie kleurrijke en vrij schone stad. Hier zijn wij 2 nachten geweest, daarna 2 nachten de Colca Canyon hike om daarna nog een 2 nachten te verblijven.

Backpackersleven - Hiken

Nog nooit was ik zo ver van huis weg geweest en ook niet zo lang (3 volle weken). Voor mij was het dus een hele nieuwe ervaring. Het backpackersleven was ik helemaal niet gewend en eerlijk is eerlijk, daardoor liep ik al snel tegen mijzelf & tegen mijn lichaam aan. Ik was totaal niet voorbereid op het hiken en na 1 dag hiken door de Colca Canyon kon ik dan ook bijna niet meer lopen. Helaas voor mij moesten we nog 2 dagen hiken, gelukkig kon ik de 3e dag van de hike een pak-ezel huren om naar boven te komen. Anders had ik daarna de rest van de vakantie niet overleefd denk ik ;-).

De Colca Canyon is 2 kilometer diep, je kan er 2 of 3 dagen door heen hiken. Voor de zekerheid hebben wij gekozen voor 3 dagen en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Je slaapt in heel primitieve hutjes en krijgt het lokale eten voorgeschoteld. Een hele ervaring dus als je dit nog nooit eerder hebt meegemaakt en gelijk de 2e dag van je reis aan zo'n hike begint. :-)

In de Canyon groeien allerlei soorten planten en is het klimaat heel verschillend. Zo heb je hele droge stukken met enkel vetplanten en cactussen, maar ook veel vochtigere delen waar meer groeit. De tweede nacht sliepen wij in de oasis, zo noemden zij het daar. Tussen hele droge gedeelten liep een beek en een waterval.

We deden deze trip met 4 Fransen en een gids. Maar op het hele traject van de hike liepen veel meer mensen, veel mensen deden er slechts 2 dagen over.

Peruaans leven

In Peru leven er heel veel mensen in hun klederdracht, kleurrijk en veel hoedjes. Hun inkomsten halen zij vooral uit toeristen, wanneer je een Peruaans persoon op de foto wilt zetten in klederdracht en bijvoorbeeld met hun lama dan vragen ze daar geld voor. Of ze verkopen kleurrijke souvenirs op elke hoek of plein waar maar toeristen komen.

Rainbow Mountains - Cusco

Na Arequipa en de Colca Canyon reisden wij per nachtbus door naar Cusco. Onze vlucht was namelijk geannuleerd wegens slecht weer in Cusco. Hoewel andere vliegtuigmaatschappijen wel gingen, kregen wij hierdoor ons geld niet terug. Een dag later was het vliegtuig vol en wilden wij niet langer wachten, waardoor wij een nachtbus boekten voor een dag later.

Eenmaal aangekomen in Cusco (2e grootste stad van Peru) op 3750m hoogte hebben wij gelijk een tripje voor de dag erna geboekt naar de Rainbow Mountains. Ik merkte echter hier dat ik best wel last had van de hoogte, daarom ben ik gestart met hoogtepillen. Geen idee of dit echt geholpen heeft, maar gelukkig werd het niet erger dan hoofdpijn, duizeligheid en tintelingen in mijn handen en voeten.

De dag na aankomst in Cusco gingen wij naar de Rainbow Mountains. Deze zijn nog niet zo lang geopend (voorjaar 2016). Dit zijn bergen op een hoogte van 5091m welke compleet uit regenboog kleuren bestaan, zoals de naam ook doet vermoeden. De kleuren ontstaan door de verschillende mineralen in de grond, zoals koper en ijzer. Mijn benen waren ook hier nog niet compleet hersteld van de Colca Canyon hike, waardoor ik onwijs blij was dat ik een paard kon huren. Voor nog geen €20  kon je een paard huren.

Cusco

Cusco vond ik echt een fantastische stad. Wel erg op elkaar gepakt, maar het was knus. De mensen waren aardig, een prachtige indoor markt. Op straat werden gebraden cavia's als delicatesse aangeboden in volle zon, dat vond ik wat minder ;-).

Tripje Machu Pichu

De volgende hike duurde 2 dagen, op naar Machu Pichu. We werden met een busje na circa 7 uur rijden afgezet bij Hydro Electrica. Vanaf daar mochten wij zelf naar Agua Caliente lopen voor de volgende overnachting. Deze wandeltocht was circa 12km lang langs een spoorbaan, waar je moest oppassen wanneer er een trein aan kwam. Maar de treinen lieten al ruim voor het passeren weten dat ze er waren door lange toeters.

De volgende ochtend mochten wij om 4 uur in de ochtend alweer op pad voor de volgende hike dag. Op naar Machu Pichu, in het donker en met een zaklampje werd de tocht gestart. Maar gelukkig brak de zon langzaam door. Eerst met mist, daarna steeds meer zon. Wat een magische plek is dit! Bekijk en oordeel zelf.

Machu Pichu is een klim van circa 1200m alleen maar de hoogte in middels een trap waar de treden ieder in hoogte verschilde. Een pittige tocht omhoog daardoor.

Woestijn in Peru

De volgende stop na een nachtje tussendoor in Lima was Ica & Huacachina. De woestijn in Peru met een oasis, vanwaar je een geweldig tripje kan maken met de sandbuggy. Ik vond dit enger dan een achtbaan, want ze zijn niet vies van een flinke "bumpy ride". Daarom ook niet voor niets achtbaan gordels ;-).

Tijdens dit trips ook met een zandboard naar beneden, dat vond ik nóg enger. Mond dicht, hoofd naar voren en glijden maar..

Na deze trip hebben wij ook een trip naar de enige wijnvelden van Peru gemaakt. Hier maakten zij ook de delicatesse Pisco. Een sterke likeur afgestamd van de wijn.

Laatste dagen in Lima

De laatste dagen brachten wij door in Lima. Een gigantische stad, welke in verhouding met de rest van het land een stuk duurder en minder kleurrijk was. Maar gelukkig was er een prachtige kunstenaarswijk waar elke muur gevuld is met kleurrijke graffiti. Fantastisch!